מכירת פעילות בסקטור רואי החשבון – שינוי מגמה
- עו״ד איתמר רונן
- 25 בספט׳
- זמן קריאה 3 דקות

שוק השירותים המשפטיים והפיננסיים עובר בשנים האחרונות שינוי עמוק. לצד תחרות הולכת וגוברת, שחיקה ניהולית, צורך בהתמקדות בתחומי ליבה והיעדר דור המשך - יותר ויותר בעלי משרדי רו"ח שוקלים למכור פעילות קיימת. מנגד, משרדים אחרים רואים ברכישה הזדמנות להתרחב במהירות, להעמיק מומחיות ולבסס יתרון תחרותי.
מכירת פעילות של משרד רואי חשבון איננה עסקה רגילה או פשוטה של העברת נכסים או לקוחות. זהו תהליך רגיש, שמהותו היא העברת מערכת יחסים שנבנתה במשך שנים: עם לקוחות, עם עובדים, עם מוניטין שהפך לשם. ולכן, לצד החוזים והמספרים, נדרשת התבוננות מעמיקה גם בהיבטים הרגשיים והמקצועיים כאשר מדובר בתהליך רגיש ומורכב, המשלב בין שיקולים כלכליים, מקצועיים ואישיים.
המשרד אינו רק מערך טכני של חוזים, דוחות כספיים ותיקי לקוח, אלא בראש ובראשונה מערכת יחסים ארוכת שנים בין השותף העתיד לפרוש לבין הלקוחות ובינו לבין עובדיו, שנבנתה על בסיס אמון, ליווי אישי והיכרות מעמיקה עם הצרכים העסקיים והאישיים של כל אחד מהם. לכן, בעת מכירה יש לתת את הדעת על מכלול מרכיבים - החל בפן הפסיכולוגי ועד להסדרים חוזיים וכלכליים.
המרכיב הפסיכולוגי - הסתמכות ומציאת שותף לתקופת ליווי
רואה חשבון המוכר את פעילותו חווה כמעט תמיד תחושת פרידה אישית, ולמעשה, העברה של מפעל חיים לידיים זרות. עבור בעל המשרד מדובר בפרידה רגשית ממפעל חיים שנבנה במשך עשרות שנים, עם לקוחות ועובדים שהפכו לשותפים לדרך. לכן, בחירת הרוכש או השותף חייבת להיבחן לא רק במונחי מקצועיות ופיננסים, אלא גם בהתאמה האישית והיכולת להמשיך את הקשרים עם הלקוחות.
בשלב זה נכנסת לתמונה גם תקופת הליווי - שבה המוכר נשאר מעורב לזמן מוגבל כדי להבטיח מעבר חלק ולסייע לשני הצדדים לבנות אמון.
העברת הלקוחות - לב העסקה
בבסיס המכירה עומד תהליך העברת הלקוחות והפעילות. מעבר זה חייב להיעשות באופן מתואם, רגיש ושקוף. לקוחות משרד רואי חשבון מצפים ליחס אישי ולתחושת ביטחון שהמידע שלהם נשמר בידיים נאמנות.
לכן, לאחר תקופה, מומלץ לערוך פגישות משותפות של המוכר והרוכש עם הלקוחות המרכזיים, להסביר את השינוי, ולהציג את היתרונות הגלומים בו - כגון הרחבת השירותים, הגדלת הפלטפורמה, חיזוק הצוות המקצועי ויתר הערכים הנובעים מתהליך שכזה.
שלב זה דורש סבלנות ויכולת תקשורת גבוהה, שכן איבוד אמון עלול להביא לנטישת לקוחות ולפגיעה בערך העסקה.
קביעת התמורה ואופן ההתחשבנות
היבט מרכזי נוסף הוא קביעת התמורה בעסקה. בניגוד למכירות של עסקים אחרים, כאן התמורה נגזרת במידה רבה משימור הלקוחות לאורך זמן. מודלים מקובלים כוללים שילוב בין תשלום ראשוני (מקדמה) לבין מנגנון earn out שבבסיסו תשלומים עתידיים המבוססים על המשך ההכנסות מהלקוחות שהועברו בפועל ולפי מפתח תמורה שנקבע. מנגנון זה מאזֵן בין הסיכון של הקונה לחשש של המוכר, ומעודד את המוכר לסייע בליווי הלקוחות גם לאחר המכירה.
נקודות רגישות בתהליך - במהלך המשא ומתן נוגעים הצדדים בנקודות רגישות רבות:
הערכת שווי הלקוחות - כיצד למדוד נאמנות לקוחות והיקף פעילות עתידי.
משך הליווי - כמה זמן יידרש מהמוכר להישאר מעורב ומה נרצה שתהיה מידת המעורבות שלו - לרוב הולכת ופוחתת על ציר הזמן.
תנאים מתלים - למשל מה יקרה אם לקוחות מהותיים יבחרו לעזוב. או האם יש תנאים מיוחדים לקיומה של העסקה.
סוגיות סודיות - הגנה על מידע עסקי ופרטי הלקוחות.
התאמת תרבות ארגונית - סגנון עבודה ושירות שונה עלול להקשות על קליטת הלקוחות והטמעתם ולכן חשוב לייצר תוכנית עבודה משותפת.
מדוע חשוב ליווי מקצועי
עסקאות מסוג זה הן הרבה יותר ממהלך משפטי או פיננסי. הן דורשות שילוב של הבנה עמוקה במבנה השוק, הכרה בתרבות הארגונית של משרדים מקצועיים, וניסיון בעבודה עם שני הצדדים - המוכר והקונה.
כאן נכנסת המומחיות שלנו:
עבודה עם מאות משרדים בשוק המשפטי והפיננסי - שמעניקה לנו פרספקטיבה רחבה על הדינמיקות בשוק
רקע משפטי - הצוות שלנו מורכב מעורכי דין בהכשרתם, שמבינים את הרגישויות הייחודיות למשרדים מקצועיים
מחלקה פיננסית ייעודית - המתמחה במודלים של הערכת שווי, מו"מ ותהליכי מיזוג ורכישה של משרדים
סוף דבר
מכירת פעילות של משרד רו"ח היא לא עוד עסקה פיננסית - אלא תהליך רגיש, רב-ממדי, שבו ערך המוניטין והקשרים האנושיים חשובים לא פחות מהשורה התחתונה.
ליווי נכון משלב בין בניית אמון, שימור לקוחות, ותכנון פיננסי חכם - ומאפשר לכל הצדדים לצאת נשכרים, גם כלכלית וגם מקצועית.
הצלחה במכירה כזו אינה נמדדת רק בסכום התמורה אלא גם ביצירת רציפות שירות ללקוחות ושימור המוניטין שנבנה לאורך שנים.
תגובות