top of page
  • תמונת הסופר/תלי הולצמן

מכירת פעילות לרואי חשבון


עולם רכישת פעילות רואי החשבון הינו עולם דינמי ומתפתח.

מדי פעם ממגוון גורמים הן מסיבות אישיות, מחמת גיל מתקדם, שינוי קריירה או תחושת מיצוי, רואי חשבון מחליטים למכור את פעילותם לרואה חשבון אחר הרוכש אותה מידיהם.


רכישת פעילות בין משרדי רואי חשבון הינה תהליך מוכר המתקיים זה שנים רבות במתודולוגיה עסקית סדורה. הרעיון הוא להעביר את ניהול העובדים, הלקוחות, הספקים והיחידות השונות ממשרד אחד לאחר – כאשר המשרד הרוכש מהווה פלטפורמה לקליטת הפרקטיקה הנרכשת גם בפן העסקי והניהולי.


לרוב, תהליך בחינה של רכישת פרקטיקה נפתח בהיכרות בינאישית בין הצדדים ובהבנת הד.נ.א של הפעילות הנמכרת הן מבחינת בסיס לקוחותיה, עובדיה, שיטות העבודה וכדומה.

לאחר מכן וככל ויש רצון להתקדם – מבצעים תהליך של הערכה כלכלית של הפעילות הנמכרת תחת מתודולוגיה נבחרת. כמו כן, נקבעים מנגנונים קבועים לביצוע והשלמת העסקה – ניתוח ופילוח הלקוחות וצוות העובדים, איחוד מערכות ניהול משרד ומערכות לוגיסטיות, איחוד כלכלי וחשבונאי של היחידות המתחברות, קביעת מנגנון תגמול למוכר, אבני דרך לקיום העסקה וכן מנגנון ביטול עסקה והתאמת תמורה.


מהן נקודות המפתח להצלחת התהליך?


1. מיקוד בהערכת שווי: בכל עסקת רכישת פעילות, ההערכה הכלכלית של שווי הפעילות מהווה שלב משמעותי בתהליך. הואיל ועולם הערכות השווי הוא רחב – ולכל עסק יש מספר הערכות שווי שונות במהות זו מזו, רצוי להכיר את המפתחות הרלוונטיים בתעשייה הזו לצורך ביצוע הערכה נכונה ומדויקת.


2. בדיקת נאותות היא המפתח להצלחה: תהליך בדיקת הנאותות נחשב למרכיב מכריע בכל עסקת רכישה ועל הרוכש להיות מסוגל לבחון את כל ההיבטים הפיננסיים והתפעוליים של העסק, ולהבטיח שכל הפרטים לפני סגירת העסקה - רלוונטיים גם לאחריה.


3. פיתוח מיומנויות חדשות: ככל שהמורכבויות של מיזוגים ורכישות ממשיכות להתפתח, חיוני שרואי החשבון יהיו בעלי רמת הסתגלות ונכונות לרכוש מיומנויות חדשות. רכישה של מערכות ניהול ומערכות ניהול לקוח ומידע חדישות הן רק 'קצה הקרחון'.


מהן הסיבות למיזוג או רכישת פעילות?


ישנן סיבות רבות לכך שמשרדי רואי חשבון עשויים להחליט להתמזג או לרכוש משרד אחר. סיבה אחת עשויה להיות הרחבת התפוצה והטווח הגיאוגרפי של החברה. על ידי מיזוג עם משרד אחר באזור אחר, חברת רואי החשבון יכולה להיכנס לשווקים חדשים ולהצמיח את עסקיה בקרב קהלי יעד שונים ומגוונים.


סיבה נוספת טמונה בגישה לטכנולוגיה או מומחיות חדשה. אם פירמה קטנה מתמזגת עם פירמה גדולה יותר, הפירמה הקטנה יכולה לנצל את ההשקעה של הפירמה הגדולה בטכנולוגיה מתקדמת ובאלמנטים של שיווק ופיתוח עסקי. המשרד הקטן יכול גם ליהנות מהידע והניסיון של משרד גדול בתחומים שונים, ולהיפך.


עוד רציונל למיזוג בין משרדים הוא מימוש יתרונות לגודל. האיחוד של שתי חברות עשוי לאפשר ביטול של תפקידים או פונקציות מיותרות, ובכך להביא לחסכון בעלויות. יתרה מכך, הישות הממוזגת עשויה להחזיק בכוח מיקוח מוגבר מול הספקים וייתכן שהיא תוכל ליישם צעדים להפחתת הוצאות בתחומים אחרים.


יהיו הסיבות אשר יהיו, חשוב שהחברות המעורבות ישקלו היטב את כל היתרונות והסיכונים הפוטנציאליים לפני שמתקדמים בתהליך. בעוד שמיזוג או רכישה עשויים להיות משימה מורכבת ומאתגרת, הם גם עשויים (ברוב המכריע של המקרים) להביא הזדמנויות חדשות לצמיחה, הצלחה ושגשוג עסקי.


251 צפיות0 תגובות
Robus CPA Logo.png
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
bottom of page